Saturday, October 3, 2009

10 Syawal @ Lombah Beringin..Hujan Lobek

Ondek! Bak ia tang kuak...kuek angin dokek luar tu. Berbunyi-bunyi. Takuit aku mendonga er. Pagi ko aku dokek Lombah Beringin. Patutnya potang semalom nak balik Tg Malim tapi ingek hati ondak pogi tengok Cultural Performance bebudak A Level dokek Great Hall, ondak bawa pepajar ko ha..tapi bila kolej tadak air...langsung maleh aku nak pogi...bayangken la dek kilan, wudukpun guna air simpan dlm botol mineral 1.5l! Lopeh sembahyang Maghrib, aku ontok-ontok sang...kang pepaja ko asik la bertanya pogi ke idak? pogi ke idak? Hmm..soalen tu...totap pepaja ko tak lupa! Naik gotik aku jawab "Idak"! Hari pun dah malom...kengkawan budak-budak ko pulak nak datang berayer hari ko...jadi aku tunggu je la..lopeh zohor kang barulah aku balik Tg Malim.

Aku ingek, nak bawa Omak pogi jalan raya rumah sedara-mare kek TgMalim, Ulu Beghonom potang-potang sikit kang tapi si Erman ondak balik ambik Omak pogi beraya ke Sg Buloh lak. Apa-apa je la asal omak ko tak taksub amek buek koje-koje rumah. Dah ponek marah..sikit-sikit tu ndo apo do..tapi iko dah melampau-lampau. Macam menyiksa diri..akhirnya dia termongah-mongah sampai hilang suara, domom, poning, badan bebayang...ondek...aku tengok pun litak. Kata Omak, "tak buek koje rumah, rasa bodoh aku, lombob! Tak berjalan utak!" Ontaklah Omak ko..minta-minta bebotah je la. Kalau lobeh-lobeh kita menogur, Omak pun mula la...muncungnya buleh diikek buek reben. Omak..omak...Anak-anak ko bukan sengaja nak marah, tapi sayang amek pd induknya. Abah dah tak de..Omak je lagi tinggal. Nak bermanjapun tak dapek, dah Omak asik pogang penyapu..menyapu, bakar sampah, tenyeh simen, clorox longkang sampai aku rasa longkang lagi cantik dari muka aku. Putih melopak dek kone clorox!

Raya ke-2 hari tu pogi bejalan ke rumah Cu Keme & Uncle Zul dokek belakang Kow Choo Club. Ondek, macom-macom bughak tontang Rawa. Uncle Zul ko cicit Hj Mustafa dari cucu bernama Imam Bahak. Uncle Zul ko tau macom-macom pasal Rawa. Aku ingek, sekali lagi ughang Rawa berkumpul, dia ko patut datang...bg input berguna sikit. Memang botul amek..orang Rawa suka bercakop tapi kurang nak menulih. Tapi..aku lain..aku suka dua2 sekali!! Hahahahaha! Yg best beraya dokek rumah Cu Keme ko, bukan makan kuih rayer je..tapi makan nasik dongan sambal udang! Umph!!! Sodop. Bertambah-tambah nasik. Malu lotak topi, idak rugi! Termasuk sesi memantapkan vocab Bahasa Rawa dek Uncle Zul!

Hari ko, aku nak pogi sambung jalan rayer. Yang ponteng jumpa orang-orang tua yg dah tak sihat. Minta-minta bila aku mengilai golak, botah sikit kilan semua.... Esok-esok, bila aku pulak tua, minta-minta menjonguk gak la orang-orang mudo ko melawat aku, bawa pogi bejalan kemana-mana....hidup ko bak roda..berpusingggg je..

Tingek lak aku, JARO tak arrange ke buek makan-makan rayer? Seghonok tu berkumpul! Berkenalan. Jojak kasih. Isi poghuit. Golak. Bughak. Buat pot luck pun boleh. Ndo apo do...

Ondek!! Dah dokek pukul 9pagi. Aku nak buek sarapan pagi. Dah berdonyoit rasa poghuit ku kilan. Ni hujan-hujan ko, kalau dapek goreng pisang nangka paneh...pergh!!! berayun dagu...

No comments:

Post a Comment