Wednesday, December 9, 2009

Bintang, Matahari & Pelangi...

"Each one of us is a star. Sometimes we shine together. Sometimes we twinkle alone. Sometimes, when we least aware, we have made someone's wish comes true"!

Mudah-mudahan kehadiran aku pernah membuat orang lain rasa gembira..pernah membuat orang lain tersenyum, pernah membuat orang lain ketawa! Barangkali juga, aku pernah membuat orang lain menangis kerana kecewa dgn sikap aku. Tapi percayalah, mungkin itu perkara terakhir yg aku fikirkan atau mungkin tak terlintas langsung atau keadaan pada ketika itu menjadikan aku seorang yg gagal..gagal mengerti perasaan orang lain!

Alangkah indahnya malam, jika di langit bertaburan berjuta bintang yg bercahaya memagari sang bulan yg terang. Dalam berjuta bintang itu ada sebutir bintang berkerdipan lantas menghiasi kegelapan malam untuk siapa saja yg merenung ke langit. Dan sebutir bintang yg mempersonakan itu adalah AKU!!! Hehehehe!

Aku mahu menjadi mimpi indah yg menghiasi tidur kalian. Seperti seorang Sang Puteri dari kayangan...hadir disisi kalian, melemparkan senyuman yg paling manis dan memikat setiap mata yg memandang!

Aku mahu menjadi penawar utk setiap kedukaan kalian...membuat kalian lebih mengerti bahawa meskipun hidup ini penuh onak, ranjau & duri, namun dicelah-celah itu ada bunga-bungaan yg berwarna-warni, harum, indah & berseri. Jika dipetik & diletakkan di dada, dekat dgn sekeping hati yg ikhlas, nescaya hidup ini akan menjadi lebih sempurna.

Di malam hari, akulah sebutir bintang yg paling indah mempesonakan. Di siang hari, akulah mentari yg terbit di ufuk timur...perlahan-lahan naik ke langit lalu memancarkan sinarnya. Menghidupkan flora & fauna. Merimbunkan dedaunan. Menambah kehijauan alam. Menyimbah cahaya. Menjadikan air laut yg kebiruan itu berkilauan...menghasilkan panorama yg cukup hebat. Memikat mata, merangsang jiwa!

Selepas hujan turun membasahi bumi, aku mahu jadi pelangi. Yg menyebarkan 7 barisan warna yg menjadi lingkaran cantik di langit. Sungguh mengkagumkan setiap mata yg memandang.

Ya Allah, jadikanlah aku bintang, jadikan aku mentari & jadikanlah aku pelangi utk anak-anakku. Jadikanlah AKU seorang IBU yang dapat menjalankan amanahMu!! Peliharalah aku di bawah lindunganMu agar aku dapat melindungi anak-anak. Sesungguhnya aku tak kisah kalau aku tak dapat menjadikan impian orang lain satu kenyataan, tapi jadikanlah aku seorang insan, seorang ibu yg dapat menyempurnakan impian anak-anakku. Aku mohon restuMu ya Allah!

Jadikan anak-anakku, hambaMu yg sentiasa mensyukuri niqmatMu. Jadikan mereka bintang, jadikan mereka mentari, jadikan mereka pelangi, jadikan mereka apa saja untuk membahagiakan orang lain. Utk semua kejadian itu, permudahkanlah kehidupan anak-anakku di dunia & di akhirat.

No comments:

Post a Comment