Thursday, July 15, 2010

Hidup & Kehidupan

Semakin usia meningkat, semakin bertambah pengalaman hidup..semakin banyak yg kita lalui membuat aku semakin sedar - banyak perkara yg berlaku di sepanjang kehidupan ini diluar perancangan kita. Tidak pernah terlintas dalam hati, tak pernah terlintas dalam fikiran bahawa suatu hari apa yg kita tempuhi hari ini akan menjadi sebahagian dari kisah hidup kita...semuanya tersirat..namun sudah tersurat...

Apalah yg mampu kita lakukan selain redha tapi berusaha bersungguh-sungguh untuk memperbaiki keadaan, menjadikan segalanya berubah menjadi lebih baik. Dan, setiap yg baik itu harus kita syukuri justru nikmatnya adalah anugerah dari Allah swt.

Tapi..harus aku akui. Kehidupan ini terlalu kompleks. Kadangkala sukar untuk dimengertikan. Disaat kita rasa kita telah melakukan yg terbaik, masih ada insan yg tidak tahu menghargainya. Di saat kita tersilap mengatur langkah, ramai insan yg menunding jari. Disaat kita susah, ada yg mengambil kesempatan. Di saat kita berduka, mereka ceria...disaat mereka sedih, kita masih mampu membuat mereka tertawa.

Aku ni adalah insan pemikir...seringkali berfikir...bagaimana utk menghadapi dugaan, apa yg selayaknya aku lakukan utk mengatasi dugaan, kenapa ujian itu diturunkan, hikmahnya & macam-macam lagi yg bermain dalam kotak fikiranku.. Hanya pada ketika aku berfikir, aku akan diam...nak tau kenapa?? Sebab pd ketika itu aku menelan semua dugaan & cuba menghadamkan setiap dugaan itu satu persatu.... mana yg tak dapat ku telan, akan aku luahkan... Itulah aku!

Happiness is in our state of mind. Kalau kita rasa suatu keadaan tu amat mengecewakan maka kebahagiaan itu bukan milik kita. Tapi kalau kita menganggap sesuatu yg mendukakan itu adalah ujian dari Allah untuk memantapkan keperibadian kita & menganggapnya niqmat yg diturunkan oleh Allah kepada kita, kita akan menerima keadaan itu dgn rasa bersyukur. Dari situ akan terbit rasa gembira....

No comments:

Post a Comment