Thursday, January 13, 2011

Tribute to Mak Uteh!


Khusus buat Mak Uteh @ Hanim,

Al-Fatihah buat Pak Utih yg telah pergi meninggalkan kita.

Seingat aku, kali terakhir ambik gambar dgn Mak/Pak Uteh sebelum aku berangkat ke UK. Kali ni, pertemuan di majlis perkahwinan anak K. Yusma di Dewan Tun Razak, Tg Malim dapat abadikan sekeping lagi gambar kenangan dgn Mak Uteh setelah sekian lama menanti kesempatan.

Tinggal di STF, adakalanya memang membosankan... terutama bila hujung minggu. Selain dari kawan-kawan, aku hanya ada Pak/Mak Uteh jer kat JB masa tu. Yang selalu melayan kerenah aku. Tapi aku bersyukur sebab tiap hujung minggu Pak Uteh akan datang ke asrama ambik aku bawa balik ke Larkin...naik kete Volkswagon "Beetle'' Pak Uteh!!! Jadi taklah bosan sangat. Selalunya hujung minggu samada ke Singapore, atau balik Larkin atau outing dgn kawan-kawan ke Komtar, City Square atau Kimisawa.. Tiap kali balik Larkin, pasti Mak Uteh masak macam-macam untuk aku. Semuanya sedap-sedap. Makanan orang Rawa!! SODOP!!!

Banyak kenangan bersama Pak/Mak Uteh...macam-macam perkara yg kita bualkan... Ada jer cerita lucu Pak Uteh yang aku ingat sampai hari ni. Sesekali, aku rasa rindu Pak Uteh... dalam cerita lucu, banyak nasihat & pendidikan moral yang Pak Uteh sampaikan. Aku rindu semua tu...

Dulu...bila bulan Ramadhan, aku selalu dgr suara serak Pak Uteh mengaji selepas solat Asar, sementara menunggu tibanya waktu berbuka puasa.... Kini Pak uteh tak ada lagi. Mudah-mudahan roh Pak Uteh ditempatkan dikalangan para solihin.

Walaupun Mak Utih semakin dimamah usia, tapi Mak Uteh tetap terus tersenyum menguntum. Macam gadis pemalu gitu! Hahahaha!!! Mdah-mudahan Mak Uteh sihat. Ceria selalu dikelilingi anak-anak, cucu-cucu & cicit.

Mak Uteh, walaupun waktu & keadaan menjarakkan kita - Kyah, Mak Uteh & Pak Uteh..namun kasih-sayang, perhatian, keprihatinan Mak/Pak Uteh pada Kyah akan Kyah kenang sampai bila-bila... Terimakasih untuk semuanya. Alhamdulillah, suatu ketika dulu Allah temukan kita dalam hidup ini utk berkongsi kegembiraan & mengisi kesunyian masing-masing....

No comments:

Post a Comment