Tuesday, July 7, 2009

Nikmat Kesihatan

Kesihatan adalah satu dari nikmat Tuhan yang harus kita syukuri! Itulah sebab betapa pentingnya -menjaga diet yg seimbang, mengamalkan cara hidup yang sihat dan attitut mental yang positif...

Sebenarnya, aku tengah cuba mempraktiskan semua tu pada diri sendiri.. Dan, biarlah semua orang buat perkara yang sama. Sebelum lipid reading aku mencecah 5.5 (normal 5.0) aku suka sangat minum Milo Ais Tabur. Walla!! Sedap. Milo melekat-lekat kat lidah. Minum nescafe susu 2 cawan tiap hari. Walaupun aku makan sayuran tapi tak boleh kompromi dengan makanan yang berminyak. Tapi..kesannya, kesihatan dan keseimbangan zat dalam badan terjejas. Pilihan di tangan kita, nak sedap atau nak sihat?? Sedap tu ada alternatif. Tapi kesihatan tak de. Aku ada high blood pressure. Selain stress, puncanya adalah faktor keturunan. Keturunan darah 'bangsawan'. Hehehhehe!! Tapi tekanan darah aku terkawal sebab tiap hari makan ubat Atenolol 50mg seumur hidup. Persoalannya - aku tanya pada diri aku sendiri - Nak ke aku makan ubat tu seumur hidup sehingga ubat tu sendiri jadi racun yang merosakkan satu persatu organ dalam badan aku? Dah tentu aku tak nak. Ubat pun ada alternatif! So, aku memandang pada sudut lain di bidang perubatan. Aku mula berubat cara homeopathy melalui Dr Jamalullail di Kg Gajah, Teluk Intan. Syukur Alhamdulillah, setakat ini aku dah rasa keberkesanan ubat tu. Percayalah yang Allah takkan memberi satu penyakitpun melainkan menyediakan penawar bagi sakit tersebut.

Dalam menghadapi menyakit, banyakkan kesabaran. Cuba fikirkan, ada insan lain yang lebih teruk sakitnya dari kita. Think positive. Kenapa kita sakit??? Jawapannya:

1. supaya kita lebih prihatin pada kesihatan kita. Menjaga kesihatan adalah satu ibadat
2. kesakitan itu adalah penghapus dosa
3. menguji kesabaran dan keimanan kita pada Allah
4. kita lebih menghargai orang di sekeliling kita kerana kita tau mereka mengambil berat tentang kita
5. kita merasa insaf dan takut berbuat dosa kerana terasa kematian itu hampir dengan kita
banyak lagi.........fikirkan yang positif yang dapat membina semangat dan kekuatan pada kita!

Aku nak hidup dengan sihat walafiat sebab aku nak jalankan tanggungjawab aku pada nak-anak, aku nak lihat anak-anak membesar dan meneruskan kehidupan masing-masing di depan mata aku. Aku nak lihat cucu-cicit aku. Aku nak dorang semua kenal aku. Sayang aku. Peluk tubuh aku yang semakin lemah dengan penuh kasih sayang... Aku nak beribadat dengan tubuh badan yang sihat. Mudah-mudahan Allah makbulkan doaku ini.

1 comment: