Friday, August 21, 2009

Ramadhan Datang Lagi....1430H

Ramadhan datang lagi....

Malam ni bermula terawih dan esok dah kene bangun pukul 4.30 untuk sediakan sahur..seperti tahun-tahun sebelum ni. Tahun ni, Insya-Allah tahun pertama utk anak ibu, Sufi belajar berpuasa. Tak kira sahur, apatah lagi berbuka, rumah aku dah tentu meriah dengan aksi anak-anak yg dah tak sabar-sabar nak berbuka. Masing-masing sibuk meletak kuih kat pinggan masing-masing. Takut nanti terlepas! Hehehe! Sape yg duduk kat jug air memang penat menuang air...

Dulu-dulu, masa aku kecik tak payah nak pikir apa nak masak utk berbuka. Kakak-kakak yg fikirkan. Bersahopun tak payah bangun awal, tunggu orang bangunkan. Dah basuh mukapun masih mengantuk. Aku tingat masa sekolah rendah, Omak sibuk bangunkan semua orang saho sambil bawa secerek milo panas. Udin, suka tido menerap supaya rambut afronye tak terpenyek. Tiba-tiba Omak sudah tercurah milo atas rambut afro da...hahahaha!! so, sebelum suboh ada orang kene basuh rambut sebelum bersaho.........

Kakak aku si Keyom pulak, punyelah ngantuk sampai senduk nasi bukan letak dalam pinggan tapi atas pinggan yg terlangkup! Waaaaaaaaakakaka! Macam-macam aksi waktu saho..dengan adik beradik yg ramai..

Sekarang, aku buka puasa dgn anak-anak yg ramai pulak! Memang mencabar tapi enjoy! Selalunya juadah "pasti ada" masa Ramadhan - kuih ketayap, kuih buah melaka, puding roti, lopez, & popia goreng. Senang & jimat belanja. Penah aku buat kuih buah melaka 50 biji, aku cuma dapat 3 bijik ajer!! Pastu aku buat 80 bijik, aku cuma dapat 5 bijik ajer. Up 2 ajer....... Waktu tinggal di Puncak Utama, juadah lepas terawih yg berlebihan tu, mesti dorang hantar kat rumah aku sebab ahli rumah aku yg ramai sekali kat Puncak Utama ni! Gerenti selesai! Alhamdulillah........rezeki, rezeki. Aku penah bawa anak-anak aku 7 orang + anak-anak arwah abang (Udin) gi pasar juadah kat Desa Serdang...tu dia...berderet kitorang jalan macam gerabak ketapi..aku cuma bagi RM2 sorang, dorang pilihlah apa makanan yg dorang nak beli! Bila sampai rumah, fuhhh!! penuh meja dgn macam-macam makanan/minuman! Enjoy betul masa tu, bukan tang makan tapi tang berjalan macam gerabak ketapi tadi!

Lepas berbuka, solat maghrib pastu terus ke surau solat Isya' & terawih!! Solat terawih ni..ada satu kenikmatan. Suara imam yg memecah kesunyian dalam masjid dgn bacaan ayat-ayat suci Al-Quran, memang buat aku rasa aman & tenteram sangat.... makin banyak rakaat, rasa badan makin ringan. Tapi heran...berat tak berkurangan! Bulan puasa kalau turunpun adalah sekilo, tapi 1 Syawal dah naik balik 2kg! Haiiiii....camno tu??

Sejak tahun sudah aku & anak-anak berpuasa di Lembah Beringin. Keadaan tetap meriah lagi-lagi bila yg kecik-kecik mula puasa. Tahun sudah Tisya (5 thn masa tu) mula belajar puasa. Tahun ni tambah sorang lagi, Insya-Allah, anak aku yg paling kecik - Sufi!

Malam ni, family aku janji nak kumpul kat Tg Malim utk bersaho sama-sama. Boleh masak buka puasa sama-sama. Sure Heboh!!! Lauk apa nak masak ramai-ramai ni? Omak, Kakak & Nyah - selamat berpuasa di Tanah Suci! Ati & family di Indonesia, selamat berpuasa!

No comments:

Post a Comment