Sunday, June 14, 2009

Jom Heboh d'Pantai Bharu.....hahaha!

13 Jun 2009 @ 4666/3-3

Ati, Irma dan Dicky balik ke Malaysia. So, we gathered kat rumah Nyah di Pantai Bharu. Omak datang dengan Kjun dan anak-anak. Kakak ambik Kayom kat Bukit Beruntung. Aku datang dgn anak-anak dan Lila dari Tg Malim. Lebih kurang jam12 lebih malam, Emin and famili pulak sampai. Kata Emin..kedatangan yang tak dirancang. Mula-mula jalan-jalan naik kereta dgn kelajuan 80km/jam, lalu Keliang, Kalumpang, Kerling, KKB, Rasa, Serendah, Rawang dan akhirnya KL. Terus tegak depan pintu rumah Nyah! Maka berkumpullah kami semua.

Memang meriah tapi problemnya tempat tido! Kat rumah Nyah ni sarat dengan barang-barang yang 'wajib' lupus! Heheheh! Saksikanlah aksi-aksi tido yang 'paksa-rela'. Merata-rata, bersepah-sepah..asal dapat tempat untuk landingkan kepala. Nasz sampai tanya kat Kejun "mana nak tido ibu?"

Anak-anak tido dengan aksi 'kaki bertemu kaki'

Tengok tu! Kasut semestinya lebih banyak daripada orang. Sampai bertimbun. Sehinggakan pintu tak boleh tutup! Beg-beg yang ada kat dalam bilik macam nak hantar jemaah haji ke Mekah.
Ini pulak aksi 'kepala bertemu kepala'. Sesuai untuk menjimatkan ruang pada waktu yang sama 'menghormati ruang lain'!
Ibu-ibu berkumpul di dapur. Situlah tempat masak, situ jugaklah tempat berborak dan situ jugaklah tempat tido. Punyalah panas sampai Lila dan Nyah berkipas dengan tudung periuk. Tudung periuk tu jugalah jadi 'senjata' yang menghalang aku dari pergi tido. Dahsyat betul Nyah & Lila. Aku ni..tido mengadap dapo orang menjual kat pasar malam. Dah la tu, ada periuk 2 tingkat lagi atas dapo. Tapi, macam-macam topik kami borak.
Selain dari problem mencari tempat tido, tempat nak solatpun tak ada. Terpaksa solat di ruang yang sempit. Ketepikan & tindihkan beg-beg yg bertimbun-timbun. Jam 5 pagi, kami masih tak tido-tido lagi. Ati as usual, tido dah..lena diulit mimpi makan jamu dan bakso! Akhirnya solat Suboh dulu, baru tido. Tapi aku sempat terlena 30 minit kot..baru solat Suboh & sambung tido balik! Ondek (ucapan orang Rawa ko!), bebayang badan aku....
Sarapan pagi, nasi lemak agak aku dekat nak 40 bungkus. Beli kat Pantai Dalam. Yang perempuan maintain sebagai penghuni tetap kat dapo! Nyah terus masak sup ayam untuk lunch sebelum dia & Ati gi kenduri kawin. Aku rebus macaroni dan tambah sikit isi dalam bolognese. Hmmmm...apalagi, makan berebut ni memang aksi yang selalu dilihat bila keluarga berkumpul!
Lepas sarapan pagi, lebih kurang jam 10, Emin & family balik TM.
Petang - aku, Ati & Dicky hantar Dayah balik asrama. Sampai balik rumah Nyah kul 7 lebih. Lebih kurang jam 8 lebih malam semua bersurai dengan lagu 'pulang marilah pulang, marilah pulang bersama-sama..." Siang tadi dah penat dengan lagu..'anak lah ikan lah ikan dimakan ikan...' Ada lagi..."Buah jambu 3 serangkai, anak kerebau mati tertambat, apa ilmu cik abang pakai, makin ku pangdang makin terpikat'! Yiiiiiiiiihah! "rumah tepi sawah pakai langsir warna biru, alah omak kawinkan aku!" Semuanya dengan versi syok sendiri!! Wa tak kacau orang!
Sebelum balik TM, aku terpaksa gi rumah Ana di Kg Melayu Ampang dulu. Wow!! Makan sate malam-malam. 1 jam je kat rumah Ana, tak boleh lama pasal sok anak-anak aku sekolah. Aku ikut Duke highway terus TM. Sampai tol jalan Duta, tukar pilot. Aku jadi co-pilot...mata dah melekat-lekat nak tido. Bayangkanlah, tido berapa jam ajer malam tadi... Sampai TM dekat kul 11.30pm. Taufiq & Syakir berlegar-legar kat luar rumah.