Monday, May 4, 2009

Anakku Nur Hidayah

Dialah anak, dialah teman.. Dia sentiasa mendengar keluhan aku. Harus aku akui, Dayah seorang pendengar yang baik. Always there for me everytime I need a shoulder to cry on. Kadang-kadang aku rasa bertanggungjawab mematangkan Dayah sebelum waktu. Shall I take it as a compliment? or feeling guilty? Entahlah. Perhaps, it's 50-50. Dayah adalah sayap kanan aku. Bila Dayah ada, kerja aku senang sikit.

Semua anak-anak kena marah dengan aku dan Dayah tak terkecuali. Aku nak anak-anak tahu, sentiasa tahu yang aku telah ditugaskan oleh Allah untuk membentuk mereka menjadi dan memiliki keperibadian yang baik walaupun tidak sempurna - fizikal, mental dan spiritual.

Ketika ini, Hidayah tidak disisi aku lagi kerana dia sudah bersekolah di sekolah teknik dalam jursan Civil Engineering. Aku tak pernah rasa kehilangan sebab dia sentiasa ada dalam hati aku. Setiap nafas aku, aku doakan kesejahteraannya dengan harapan satu hari yang indah, Dayah akan mengecapi kejayaan yang cemerlang dalam pelajaran, kerjaya dan kehidupan. Aku tak pernah menangis walaupun terpaksa berpisah dengan anakku ini kerana waktu telah mengajar aku menjadi lebih kuat dan tabah. Bagi aku menghantar Dayah ke sekolah teknik adalah satu keputusan yang bijak demi masa depannya. Lagipun aku nak dia rasa dan alami sendiri kehidupan harian di hostel bersama kawan-kawan, makan di dewan makan, prep dan macam-macam lagi. Aku tak perlu risau tentang revision, homework etc.etc. She has to learn to develop her time management skills as well as self-confident. And...she is doing it fine so far!


4 Mei 2009
Tapi hari ini, aku terima e-mail dari Dayah, tertulis:

"hidayah Dayah" dazzling.shoyru@yahoo.com
To: "ibu moxX"
i miss u alot!!
i miss u alot!!
i miss u alot!!
i miss u alot!!
i miss u alot!!
i miss u alot!!
i miss u alot!!
i miss u alot!!
i miss u alot!!

Tiba-tiba naluri keibuan aku tersentuh. Air mata aku rasa bergenang... Ucapan yang ringkas tapi cukup untuk buat aku rasa terharu..

No comments:

Post a Comment