Tuesday, May 5, 2009

My eldest and handsome Taufiq

My son. UK born. Clarendon Wing, Leeds, United Kingdom. Now is 17 years old...

Waktu di Leeds, Taufiq lah kawan aku. Kemana aku pergi, dia sentiasa ada dekat aku. Wow..time flies so fast. Tahun ni Taufiq dah nak ambik SPM. Banyak perkara yang aku risau sebab Taufiq kurang tumpuan pada pelajaran. Dari tadika hinggalah sekarang aku dengar cikgu-cikgu complain benda yang sama .."dreaming in class"! Seorang pakar kanak-kanak bagitau aku "His imagination is beyond reality". Anyway, apapun perangai dia, Taufiq tetap anak aku. Kehadiran dia dalam hidup aku pada 29 Mac 1992, jam 12pm (UK time) adalah anugerah Tuhan yang tidak ternilai. Dia buatkan hidup aku menjadi lengkap walaupun pada waktu yang sama aku terpaksa bertungkus lumus belajar dan siapkan assignments yang berlambak.

Tahun ni tahun perjuangan buat Taufiq. Ibu tau Taufiq penat dengan jadual harian - bangun seawal jam 5.15am siap untuk ke sekolah, tusyen kat sekolah sampai petang, terus ambik bas ke Tg Malim untuk private tuition yang habis pukul 7pm. Hari Ahad pulak ada tusyen kat dewan sebelah rumah mak dari pukul 8am-1pm! Kalau ibu biarkan Taufiq to do self study, my dear sorry to say- I don't think you can do it. Tu sebab ibu suruh Taufiq attend ketiga-tiga tuition ni. I have to be to cruel to be good, son!

Apa yang ibu harapkan pada Taufiq?? Banyak. Ibu nak Taufiq berjaya dalam SPM. Dapat sambung belajar mengikut minat dan kecenderungan Taufiq. Most important, ibu nak Taufiq berjaya dalam hidup. Jadi anak lelaki sulong dan abang yang bertanggungjawab. Ingat, setiap tanggungjawab adalah amanah Tuhan. Jangan tinggal solat 5 waktu sebab solat tu tiang agama. Tanpa tiang, kita akan terumbang ambing dilambung ombak kehidupan. Akhirnya lemas. Manusia ni takkan lepas dari buat kesilapan. Ibupun banyak buat kesilapan dalam hidup ibu yang dah 41 tahun ni. Banyak yang dikesalkan. If I could turn back the clock, days and years.. I wouldn't commit all the mistakes. Despite of what had happened, it is important to realize our mistakes and weaknesses. Try the very best to transform ourselves to be a better person. Allah Maha Pengampun. Kalau kita bermohon pada Allah nescaya Allah akan makbulkan permintaan kita.

Ibu selalu ingat pada sesuatu yang bagi kekuatan pada ibu. Yang buat ibu jadi tabah.

"Bila Allah swt cepat makbulkan permintaan kita, maknanya Dia
sayang pada kita.
Bila Allah swt lambat makbulkan permintaan kita, maknanya Dia nak menguji kesabaran kita.
Tapi..bila Allah swt tidak makbulkan permintaan kita, maknanya Dia nak beri
sesuatu yang lebih baik untuk kita!"


Janji Allah tak pernah mungkar. Jadi, Taufiq mohonlah padaNya agar dikurniakan hati yang lapang dan jiwa yang tenang tiap kali Taufiq ulangkaji. Terangkan hati untuk terima pelajaran. Ibu sayang Taufiq dan adik-adik yang lain. Berapa kali dan seteruk manapun ibu marah, ibu nak korang semua tahu, jauh disudut hati ibu, korang semua adalah permata yang amat berharga yang ibu takkan tukar ganti dengan apapun. Jadilah hamba yang patuh pada perintah Allah. Jadi anak yang soleh dan abang yang boleh diharapkan oleh adik-adik seramai 6 orang ni.


No comments:

Post a Comment