Thursday, May 14, 2009

Still Loving You..Dalis

Anak aku nombor 3..Nur Firdalis. Born 9th Jan 1997. Aku sempat makan biskut cream crackers celup dalam air nescafe sebelum pergi klinik nak bersalinkan Dalis. Just a day before Ramadhan and the whole month aku tak puasa! Pastu bagai nak ghak aku mengqada' semula puasa yg tinggal.

Sekarang Dalis 12 tahun. She looks bigger, taller and mature than her age. Taller than me. Hehehe!! Semua anak-anak akan lebih tinggi dari aku. Nanti akulah jadi yang "paling comel"!
















She will sit for UPSR exam this year.. I always hope she could do well and pass the exam with flying colours. She intends to further her study to Sekolah Integrasi, Gombak next to Hidayah's school. Eloklah tu... yang penting sekarang usaha untuk berjaya dengan cemerlang, pastu kat mana-manapun boleh pergi, Dalis!! Tapi bila Taufiq, Dayah dan Dalis tak ada tahun depan mesti aku penat pasal dorang ni semua bibik-bibik aku. Hehehehe!! Yang tinggal Firman, Zuri, Tisya dan Sufi. Somehow, Ibu prefer korang semua duduk asrama. Lebih berdisiplin. Cukup solat 5 waktu. Banyak masa untuk buat ulangkaji, lebih berdikari dan kuat jati diri!

Aku selalu cakap .. "Kita adalah apa yang kita fikirkan". Kalau kita sentiasa berfikir negatif, maka negatiflah jadinya. So, think positive. This is meant for all of you especially Dalis. Dalis selalu rasa tak boleh buat itu, tak boleh buat ini..of course you can!! Why??? Because part of you is ME, my dear Dalis. Remember 5w - WE WERE WHAT WE WISH! But your wish must be upon a realistic goal. Don't wish upon a star. You will never get one! Believe me!

Aku selalu marahkan Dalis.. Sebab? Akukan ibu! Dah jadi tanggungjawab aku untuk tegur, marah dan nasihatkan dia demi kebaikan dia. Aku nak anak-anak perempuan aku jadi wanita yang sempurna. Cukup package! Walaupun ibu selalu marah Dalis, tapi makin ibu marah anak-anak ibu, korang makin dekat dengan ibu. Macamanapun korang, dah tentu ibu tak boleh tukar korang dengan anak orang lain. Still loving you... Huah!Huah!Huah! Tiba-tiba aku teringat, back 1996 masa aku pregnantkan Dalis, aku mengidam nak beli kaset Scorpion. So, akupun belilah... Lagu yang aku suka dengar "STILL LOVING YOU"!! So my dear Dalis, I love you so much, so much that words cannot say!

3 tahun lebih umur Dayah, baru aku pregnantkan Dalis. Sampai ke tahap aku terfikir, barangkali Allah hanya bagi aku 2 anak je..Taufiq dan Hidayah. Bila mengandung Dalis, aku happy sangat. Everything happens for a reason. Masa aku ada Taufiq dan Hidayah je, aku tak de kereta. Sorong Dayah dalam push-chair dan Taufiq tegak kat besi push chair dan aku akan "push" dorang jalan kaki ke rumah K. Pah. Penah jatuh masa lintas jalan bila Taufiq buat aksi ganas! Nasib baik tak ada kereta. Masa tu aku janji pada diri aku, aku akan belajar bawa kereta, supaya tak perlu jalan kaki lagi. Biar aku dapat lesen, boleh drive, barulah ada anak lagi.
Alhamdulillah...Allah tu makbulkan doa aku. See, what I said is True. Everything happens for a reason! Bila aku dah ada lesen, dah confident nak drive... Dalis muncul dalam hidup kami! 7 bulan umur Dalis, aku pregnantkan Firman. Makin panjang barisan askar aku....
Baru-baru ni Dalis jadi Juara Mendeklamasi sajak kat sekolah. Tajuk sajaknya - Balada Seorang Gadis Kecil ciptaan Zubir Ali. Tahniah!Tahniah! Ini bakat turun temurun ni!
Dalam diri kita, ada ruyong yang kita kena pecahkan. Baru dapat sagunya... Setiap insan dikurniakan kebolehan. Setiap insan ada keistimewaan tersendiri. Yang penting...keyakinan diri.






No comments:

Post a Comment