Thursday, May 7, 2009

Harun b Yahaya (07/05/1919 - 02/11/1994)

Hari ini merupakan hari lahir arwah abah. Tiap kali hari ni tiba, kami akan wish abah "Happy Birthday". Tapi abah akan bagi kami soalan "Botul ke hari ni hari jadi aku?? Ndo lah aku teringek!" Abah...abah...tiap-tiap tahun lupa hari jadi dia.

Tapi hari ni, semua tinggal kenangan.. Suara abah bertanya tidak kedengaran lagi... Bila ingatkan saat-saat bersama abah, tak kiralah - bergurau ke, bertengkar ke.. pasti menggamit rasa rindu. I miss you so much!! Aku tak pernah rasa abah telah pergi tinggal kami untuk selama-lamanya.
Bagi aku, abah hanya pergi ke satu tempat yang amat jauh, menghabiskan satu tidur yang panjang..... Aku dan semua ahli keluarga yang lain redha dengan pemergian abah. Tak sanggup mata memandang kesengsaraan abah, mendengar abah mengerang kesakitan akibat kanser tulang.
Oktober 1994.... Abah berada dalam wad di UH. Dihantar ke HKL untuk kimoterapi dan kemudian balik semula ke UH. Omak sentiasa ada disisi abah memberi perhatian dan penjagaan yang rapi. Tiap kali tengok muka abah, aku mohon pada Ilahi "Ya Allah, kiranya abah akan sembuh, maka aku mohon sembuhkanlah abah cepat-cepat. Kiranya abah takkan lagi sembuh, Engkau ambiklah dia cepat-cepat supaya aku tak tengok kesakitan abah depan mata aku" Aku lihat, abah pergi depan mata aku. Ucapan terakhir abah "Allahhhhhhhhhhhh" dan abah lepaskan nafas terakhir dengan tenang. Sepanjang malam aku dan beberapa adik beradik yang lain tidur disebelah jenazah abah untuk kali terakhir sebelum disemadikan. Aku tak pernah rasa kesedihan yang teramat seperti yang aku rasakan pada hari abah dikebumikan. Aku tahu, aku kehilangan seorang ayah..tapi kasih sayang, gurau senda, ketawa dan tangis abah kekal dalam ingatan aku. Takkan pernah padam! Lagi-lagi perangai abah yang suka bertengkar sampai kami panggil dia "Kitong" (kaki tongka - bahasa Rawa)
26 tahun mengenali abah..berkongsi macam-macam kenangan dengan abah - merupakan satu nikmat Allah pada aku dan kami semua. Tahun ini, tanpa aku sedar abah dah tinggalkan kami selama 15 tahun! Nama abah sentiasa disebut oleh isteri dan anak-anak cucu sampai hari ni, boleh kata setiap hari. Begitu juga saudara mara yang lain, yang sentiasa terkenangkan kemesraan abah melayani dorang semua. We love you so much, abah. You always be my HERO forever and ever.

Ya Allah, Engkau cucurilah rahmatMu ke atas roh ayahku. Ampunkanlah segala
dosa-dosa yang pernah dilakukannya. Tempatkan dia di tempat orang-orang yang
beriman. Amin


This picture was taken during my engagement...


He was not perfect but he was a good father of 10 kids. Look hard on face but very soft in heart. He could easily burst out into tears even when he was laughing. Yes, we did quarrel many times but that made us much closer to each other. He was very sensitive towards the end... Despite of everything, I love you so much.

Abah...he holds our hands for a while, his hearts are forever....We love you so much....










No comments:

Post a Comment